Motion

När vi rör oss sätter det fart på positiva krafter i kropp och själ. Lite eller mycket – all rörelse är bra. Bara 30 minuters rörelse om dagen gör stor skillnad för din hälsa och ditt humör. Lägg till lite extra konditionsträning och styrka och du har ett effektivt hälsorecept.

Hälsoeffekter

När du rör dig ökar blodcirkulationen och cellerna kan ta upp mer syre. Kroppen tar då lättare hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, som till exempel adrenalin och kortisol. Mindre stresshormoner avlastar hjärtat och förbättrar både humör och sömn.

Forskning visar att även måttlig motion ger stor utdelning. Det viktigaste är att den är regelbunden. Kondition är en färskvara och regelbunden motion ger snabbt effekt. De positiva effekterna från träningen får du oavsett ålder eller tränings vana, så det är aldrig för sent att komma i gång. Eller börja om.

Vi erbjuder prova på pass

Hos oss kan du prova flera olika former av träning för att hitta det som passar dig. Bland annat erbjuder vi gymträning, simning, cirkelträning och lättgympa.

Malin och Therese på Hälsocenter.

På Hälsocenter kan du prova på olika träningsformer.

Granskad 2016-11-24
av Anita Johansson

Skriv ut