Lotteritillstånd

Ideella föreningar och organisationer som vill anordna lotteri måste söka tillstånd hos kommunens förenings­service.

Två olika tillstånd

Lotteriregistrering

Den vanligaste formen av tillstånd gäller i tre år. Då kan din förening anordna flera lotterier som tillsammans får uppgå till 20 basbelopp. Registrering gör du med blanketten Ansökan lotteriregistrering och det kostar 300 kr.

När registreringen är klar utser kommunen en kontrollant för lotteriet. Din förening måste redovisa varje lotteri för kontrollanten. Föreningen måste även betala kostnaden för kontrollanten.

För varje lotteri måste du skicka in en ny anmälan till förenings­service. Använd blanketten Anmälan planerat lotteri.

Lotteritillstånd

Om lotteriet är så stort att det uppgår till över 20 basbelopp måste din förening ansöka om lotteritillstånd. Samma sak gäller om föreningen har anordnat flera lotterier de senaste tre åren om de tillsammans går över 20 basbelopp.

Lotteritillstånd kostar 300 kronor och du ansöker med blanketten Ansökan lotteritillstånd.

Regler och ansökan

Alla lotterier måste följa lotterilagenlänk till annan webbplats och lotteriförordningenlänk till annan webbplats. Din förening måste ansöka om tillstånd eller registrering av lotteri hos föreningsservice.

Tillsammans med ansökan ska du skicka in:

  • Föreningens eller organisationens stadgar.
  • Föreningens verksamhetsberättelse för föregående år.
  • Protokollsutdrag som visar att föreningens styrelse har beslutat att söka lotteritillstånd eller lotteriregistrering.
  • Namn på den som föreningen har utsett till lotteriföreståndare.

Lotterikontrollant

Är du intresserad av att bli lotterikontrollant? Kontakta föreningsservice.

Granskad 2017-02-07
av Ingela Zander

Skriv ut